تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان

تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان

Diverse employees sit at shared office table busy at laptop, discussing business project together, confident millennial female worker explain issues to black colleague, men and women cooperating


تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان

چگونه مدارک تحصیلی و کاری‌ام را در آلمان تائید کنم؟

اگر در هر کشوری خارج از آلمان تحصیل کرده اید و یا حرفه ای آموخته اید، می توانید مدارک خود را در آلمان تائید و رسمی کنید. در فرایند بررسی و تائید، درجه تحصیلی و مدارک شما با درجه و مدارک مشابه آلمانی مقایسه می شود. اگر مدرک تحصیلی شما معادل شناخته شود، مدرک رسمی دریافت میکنید و اگر معادل نباشد برای شما گفته میشود که باید چقدر دیگر تحصیل کنید و یا کار آموزی انجام دهید تا مدرک شما کامل شود. با داشتن تائیدی مدارک خود شانس بهتری در بازار کار و تحصیلات بعدی خواهید داشت.
قانون به رسمی شناختن اسناد خارجی درآلمان در سال ۲۰۱۲ تصویب شد. طبق این قانون هر فرد خارجی حق دارد که اسناد تحصیلی و مسلکی خود را در آلمان به تائید برساند. شما حق دارید که ازاین  پروسه استفاده کنید صرف نظر از وضعیت تابعیت یا اجازه اقامت شما.

اطلاعات عمومی در مورد روند تائید مدارک تحصیلی در آلمان

آیا مجبور هستم مدارک تحصیلی خود را در آلمان بررسی و تائید کنم؟

در بعضی موارد برسمیت شناختن مدارک شما ضروری نیست. اما حرفه هایی وجود دارند که احتیاج دارید مدرک داشته باشید و فقط مدارکی قابل قبول است که آلمان آنها را بررسی کرده و به رسمیت بشناسد. بطور مثال پزشکان، وکلا، پرستاران یا مهندسان باید حتما مدرک تائید شده آلمان را داشته باشند. این حرفه ها در آلمان بنام«حرفه های تنظیم شده» نامیده می شوند. اگر می خواهید در یک حرفه تنظیم شده کار کنید، باید حتما مدرک خود را تائید کنید.
همچنان اگر می خواهید در یک حرفه‌ صنایع دستی به عنوان کار آفرین کسب و کار شخصی خود را داشته باشید  و این حرفه ازجمله حرفه های نیازمند مدرک تخصصی باشد، بازهم باید مدارک خود را تائید کنید. لیستی از کلیه حرفه های صنایع دستی که نیاز به مجوز و مدرک دارد را در این وب سایت Handwerksordnung بخوانید.
اما اگر شغل شما جز شغل های تنظیم  شده نیست و قرار نست به عنوان کارآفرین کار کنید، نیازی به بررسی و تائید مدارک خود ندارید، اما باز هم رسمیت داشتن مدارک در آلمان شانس شما را در بازار کار بهبود می بخشد.
در وب سایت اداره کار آلمان Arbeitsagentur می توانید بررسی کنید که آیا مدرک تحصیلی و یا آموزشی شما جزء حرفه های تنظیم شده است یا خیر. این بررسی را میتوانید در وب سایت ec.europa.eu  به زبان انگلیسی انجام دهید.
لطفاً توجه داشته باشید: اگر مایل هستید با ویزای کاریابی یا ویزای کاری به آلمان بیایید، باید هنگام درخواست ویزا مدارک خود را ترجمه و تائید کنید.

تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان

تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان

از کجا می توانم در مورد روند بررسی و تائید مدارک خود مشاوره بگیرم؟

باید توجه کنید که قبل از ارزش یابی مدارک خود، حتما با یک مشاور متخصص مشورت کنید. اگر اداره مخصوص برای مدارک خود را نمی شناسید به هر یک از خدمات مشاوره که مراجعه کنید، کارمندان می توانند دقیقاً توضیح دهند که کدام نهاد مسئول بررسی مدرک شما است، مراحل بعدی چیست و چگونه می توانید فرآیند ارسال و بررسی مدارک خود را انجام دهید.
بزرگترین مراکز مشاوره و همچنان پیشبرد أمور تائید مدارک تحصیلی، مراکز مشاوره (Netzwerk IQ) است و در بیشتر شهر های آلمان نمایندگی دارد. کارکنان این اداره در تمام مراحل فرایند بررسی مدارک به شما کمک می کنند. نمایندگی این مرکز مشاوره در منطقه خود را در این وب سایت netzwerk-iq.de بیابید. مشاوره رایگان است، اما برای تماس باید هزینه های عادی تلفن را پرداخت کنید. همچنین می توانید با استفاده از فرم تماس Kontaktformular پیام ارسال کنید.
همچنان میتوانید از طریق ایمل به اداره «کار و زندگی درآلمان» Arbeiten und Leben in Deutschland  در این مورد اقدام کنید و راهنمایی های مربوطه را به زبان آلمانی یا انگلیسی دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک خواستن؟ 
مشاوره رایگان
سلام! برای چت کردن در واتس اپ یکی از اعضای ما را در زیر کلیک کنید
ما معمولا در چند دقیقه پاسخ می دهیم
درخواست مشاورهاینستاگرام تماسواتساپ