کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان

کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان

کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
به طور کلی در کشور آلمان دو نوع دوره آموزش فنی و حرفه ای و یا آوسبیلدونگ وجود دارد که در ادامه هر دو مورد معرفی و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
آوسبیلدونگ دوگانه یا Duale Ausbildung
آوسبیلدونگ دوگانه در مدارس فنی ارایه می شود. پس کسانی که به دنبال اخذ این نوع مدرک آموزشی هستد باید دوره آموزشی را با شرکت در مدارس فنی سپری کنند. ناگفته نماند انتخاب مدرسه فنی مناسب برای این منظور بسیار مهم است. بنابراین افرادی که می خواهند دوره آموزشی آوسبیلدونگ را با موفقیت پشت سر بگذارند باید یک شرکت یا مدرسه فنی مجاز در این زمینه را پیدا کرده و به عنوان کار آموز با آن قرارداد بندند.
مدت زمان دوره آموزشی آوسبیلدونگ دوگانه بین 3 تا 3.5 سال متغیر است و هرچه پشتکار فرد بیشتر باشد راحت تر و سریع تر می تواند این دوره آموزشی فنی را سپری کند‌. ناگفته نماند که در طول دوره آموزشی مبلغی به عنوان دستمزد به کارآموز ارائه می شود. میزان مبلغ دریافتی برای همه کارآموزان یکسان نیست. زیرا مبلغ تعیین شده برای این منظور بسته به دوره های مختلف آوسبیلدونگ برای افراد مختلف، متفاوت است.

کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
2.آوسبیلدونگ مدرسه ای یا Schuliche Ausbildung
در آوسبیلدونگ مدرسه ای بیشتر زمان آموزش را فرد کارآموز در مدرسه سپری می کند. البته ناگفته نماند در برخی از دوره ها، نظیر دوره مربی مهد کودک لازم نیست که کار آموز همه ساعات آموزش را در مدرسه حضور داشته باشد. بلکه فقط در انتها یا حین دوره فقط کافی است مدت زمانی را به صورت کارآموز Praktikant/i سپری کند. طول دوره کارآموز فنی معمولا بین 1 الی 3 سال متغیر می باشد.
ناگفته نماند که در این دوره برخلاف دوره آوسبیلدونگ دوگانه به کارآموز هیچ دستمزدی تعلق نمی گیرد. حتی باید مبالغی را نیز به عنوان هزینه آموزش پرداخت کند.کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
کمک هزینه تحصیلی آوسبیلدونگ و انواع آن
در آلمان افراد می توانند در طول دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ اگر نیاز داشته باشند، کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. به طور کلی ۲ نوع کمک هزینه برای دوره آوسبیلدونگ ارائه می شود که شرایط هر دو گزینه در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کمک آموزشی Dda)Bundesausbildungsförderungsgesetz (BAföG 
این نوع کمک هزینه، جهت هزینه های زندگی و آموزش برای آوسبیلدونگ های مدرسه ای  Schuliche Ausbildung ارائه می شود. کسانی که می خواهند در رابطه با مقدار کمک هزینه  و نحوه ارائه درخواست برای BaföG اطلاعات دقیق تری به دست بیاورند بابد به اداره مربوطه در شهر محل زندگی خود مراجعه کنند.کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
کمک آموزشی (Berufsausbildungsbeihilfe (BAB
کمک آموزشی (Berufsausbildungsbeihilfe (BAB برای کمک به دوره های تحصیلی آوسبیلدونگ های دوگانه به متقاضیان ارائه می شود. البته به شرط آنکه فرد کارآموز برای سپری دوره آوسبیلدونگ دوگانه در محلی به دور از خانه و والدین خود حضور داشته باشد.
همچنین افراد متاهل و بالای 18 سال، کسانی که با پارتنر خود زندگی می کند، کسانی که دارای حداقل یک فرزند هستند نیز شرایط لازم جهت درخواست تقاضا برای این نوع کمک هزینه را دارند. علاوه‌ بر موارد نام برده افراد زیر نیز می توانند برای درخواست کمک آموزشی (Berufsausbildungsbeihilfe (BAB اقدام کنند.
فرد کار آموزی که معلولیت دارد
فرد کار آموزی که قبل از این دوره، آوسبیلدونگ دیگری را سپری نکرده باشد
افرادی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند.
کسانی که نیازمند دریافت کمک هزینه آوسبیلدونگ دوگانه هستند و همچنین شرایط لازم برای دریافت این نوع کمک هزینه را دارند، جهت دریافت اطلاعات و راهنمایی بیشتر می توانند به ادارات محل زندگی خود مراجعه کنند.کمک هزینه تحصیلی دوره آموزش فنی و حرفه ای یا آوسبیلدونگ در آلمان
چند نکته پایانی
کارآموزان باید در انتخاب مدرسه فنی و حرفه ای دقت بیشتری داشته باشند. زیرا بعضی از آوسبیلدونگ های مدرسه ای Schuliche Ausbildung از طرف دولت رسمی آلمان پشتیبانی نمی شوند و در مدارس فنی و حرفه ای خصوصی این دوره ها را برگذار می کنند. بنابراین کسانی که برای سپری کردن دوره آموزشی فنی و حرفه ای مدارس مذکور را انتخاب می کنند دیگر نمی توانند از BAföG کمک آموزشی دریافت کنند.
هرچند که تحصیل در کنار کار برای تامین هزینه های زندگی و هزینه آموزش مفید است. اما نباید فراموش کرد که کار به همراه تحصیل تاثیر بدی روی فرایند یادگیری خواهد گذاشت.
کارآموزان حتی برای تامین اجاره خانه در Wohngeld( در صورتی کارآموز در کنار والدین زندگی نمی کند) و Kindergeld ( در صورتی که کارآموز فرزندی کمتر از 25 سال دارد) می تواند درخواست کمک آموزشی کند.
حتی می توان با درخواست Schüler-BaföG هزینه های رفت و آمد را هم دریافت نمود
نحوه محاسبه مقدار قابل دریافت BAB
[button-green url=”http://babrechner.arbeitsagentur.de/” target=”_self” position=”right”]محاسبه BAB[/button-green]
نحوه محاسبه مقدار قابل دریافت BAföG
[button-green url=”http://babrechner.arbeitsagentur.de/” target=”_self” position=”left”]محاسبه BAföG[/button-green]

[button-green url=”http://babrechner.arbeitsagentur.de/” target=”_self” position=”left”]محاسبه BAföG[/button-green]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک خواستن؟ 
مشاوره رایگان
سلام! برای چت کردن در واتس اپ یکی از اعضای ما را در زیر کلیک کنید
ما معمولا در چند دقیقه پاسخ می دهیم
درخواست مشاورهاینستاگرام تماسواتساپ